【No.44】 |
2015年 発行 |
杉本 豊久 |
履歴および教育・研究活動の記録 |
杉本 豊久 |
『娯楽世界』のカタカナ表現 |
曽根田 憲三 |
ハリウッドのホラー映画はこうして始まった |
富田 裕子 |
英国レスター市における移民問題および移民への英語教育 |
松川 祐子 |
Chang-rae Lee's Literary Palimpsests in Aloft |
吉田 直希 |
『乞食オペラ』における諷刺の階級/ジェンダー的主体の捻れ |
池上 惠子 |
杉本豊久先生とさまざまな場で |
奥津 文夫 |
スコットランドの諺とジョーク |
小池 生夫 |
懐かしい成城大学の人々とJACET活動 |
岡本 摩耶 |
杉本豊久先生の御退官に寄せて |
田村 優光 |
杉本豊久先生と英語教科書『NEW CROWN』 |
西堀 ゆり |
「過剰接続」時代の英語教育
──新たな脅威に立ち向かう視点を探る── |
村野 坦 |
英語学徒 杉豊先生の原点 |
矢野 安剛 |
英語の言語変化に見られる規則化と一般化 |
横須賀 成良 |
杉本教授との語らいで・・・・(卓球) |
【No.43】 |
2012年 発行 |
鶴見 良次 |
献辞 |
青木 健 |
履歴および教育・研究活動の記録 |
井石 哲也 |
「ポケット・ブック」にみる 18 世紀イギリス文化の諸相 |
江藤 秀一 |
ドクター・ジョンソンのウェールズの旅
―なぜジョンソンは 『ウェールズの旅』を書かなかったのか |
榎本 洋 |
都市スケッチ文学の射程
―ピアス・イーガンの『ロンドンの生活』を読んで |
川澄 英男 |
辺境のディケンズ
―公開朗読を待つシラキュース・ロチェスター・ バッファロー |
齋藤 九一 |
小説家 Trollope が郵政省勤務から得たもの |
斉藤 健太郎 |
人間同士の繋がり
―『ワイルドフェル・ホールの住人』から ジョージ・エリオットへ |
斎藤 信平 |
レノルズの審美観と女性像に関する試論 |
佐野 隆弥 |
聖書劇の可能性
― A Looking Glass for London and England の場合 |
杉本 一郎 |
『ドンビー父子』
―「音」がつなぐ世界 |
武井 暁子 |
奴隷貿易
―ファニーとジェインの口の端にのぼるとき |
寺内 孝 |
ユダヤは「律法」で滅びキリスト者は「律法」破棄で勝利した
―閉塞の支配知識階級と無学者の突破 |
東郷 裕 |
ヒースクリフとヒエロニモ |
Hiroko Tomida |
The History and Development of the English Class System |
永岡 規伊子 |
『人生の戦い―ある愛の物語』におけるディケンズの試み |
牧嶋 秀之 |
アヘンの社会学
―『エドウィン・ドルードの謎』をめぐって |
水野 隆之 |
『骨董屋』における ‘curiosity’
―「見る⇔見られる」の関係を巡って |
山本 まゆみ |
Bleak House と Our Mutual Friend における女性と結婚について |
井上 徹 |
英語多読教材に見られる基本語彙の用法について
―Sunshine Books の場合 |
木下 誠 |
“Why Design and Plan?”
―雑誌『建築評論』と ポスト・レッセフェール期のD・H・ロレンス |
木槫 周夫 |
笑われるバンブル
―『オリヴァー・トゥィスト』の風刺 |
齋藤 忠志 |
放浪者ジャック・ロンドンのトランプとホーボー |
佐藤 光重 |
勘定は親指の爪に書け
―ソローのトール・トーク |
杉本 豊久 |
現代英語の変異性
―卓球審判におけるカタカナ英語 |
鶴見 良次 |
1音節でも 9 文字の単語は最後に学ぶ
―トマス・クランプ『正書法の解剖』と18世紀初頭のイギリスにおけるスペリング教育 |
Yuko Matsukawa |
Elizabeth Bishop, Brazil, and the Question of Home |
松田 美作子 |
近代初期英国におけるリーパ『イコノロジーア』の受容
―ヘンリー・ピーチャムの『ブリタニアのミネルウァ』
(ロンドン、1612年)を中心に |
税田 里江 |
特別支援教育の中で「環境は人を変える」とは |
佐藤 勉 |
物語作家と読み手の想像力
―その肉薄的読みの限界 |
古川 淳一 |
不心得者への恵み |
森田 孟 |
澄み渡る空 |
【No.42】 |
2010年 発行 |
青木 健 |
献辞 森田孟先生に贈る |
森田 孟 |
履歴および教育・研究活動の記録 |
MORITA Takeshi |
The Last 20 Tanka Poems by KONDO Yoshimi |
鵜殿 えりか |
廃屋のカナリア
-トニ・モリスンの『ラヴ』における女どうしの絆 |
大畠 一芳 |
意識と形式の分断
-ヘンリー・ジェイムズのアメリカ |
加藤 眞吾 |
ハーマン・メルヴィルの日本 |
喜多 文子 |
森田孟歌集 『青い渚』『白銀の葉』『吹き尖る峰』『通奏低音』より
-21 Tanka Songs by MORITA Takeshi- |
篠塚 勝正 |
文法訳読法と通訳訓練法における、
TOEIC®スコアの伸び率およびその脳言語科学的考察 |
高田 宣子 |
Helen Adam 千鳥足の魔女は笑う |
竹内 美佳子 |
ラルフ・エリスンの『ジューンティーンス』
-リンカーンへのエレジー- |
Kumiko Tanabe |
Martyrdom and Religious Ecstasy:
Baroque Elements in “The Wreck of the Deutschland” |
長妻 由里子 |
19世紀アメリカとダゲレオタイプ:
40年代初期の特質 |
森田 啓 |
大学における教養教育としての体育と外国語教育
~体育と外国語教育の可能性~ |
Yoshinari Yamaguchi |
The Elasticity of the Individual:
Early American Historiography and Emerson's Philosophy of History |
山名 章二 |
「目標達成」を超えて:C.P.ギルマン作「黄色の壁紙」の戦略
Mission Accomplished,and Beyond:
Strategy in Charlotte Perkins Gilman's “The Yellow Wallpaper” |
青木 健 |
ディケンズとピカレスク遺産 |
井上 徹 |
far from句の語法をめぐって |
Makoto Kinoshita |
D.H.Lawrence's “Elephant” in the Imperial Contexts:
Royal Tourism, The English Review and the Consumer Culture of Empire |
杉本 豊久 |
明治維新の日英言語接触-横浜の英語系ピジン日本語(1)-
Language Contact between Japanese and English in the Meiji Restoration:
English Pidgin Japanese in Yokohama |
鶴見 良次 |
誤文訂正練習法について
-アン・フィッシャー『新英文法』と18世紀イギリスの初等英文法教育- |
Yuko Matsukawa |
The Scholar Poet as a Young Man:
Reading Morita Takeshi's New Haven and Aoi Nagisa 〔The Blue Shore〕 |
松田 美作子 |
ルネサンス期エンブレムブックにおける椰子の表象 |
David James |
Unseasonable Seasons |
平井 正子 |
田辺と森田先生と私 |
【No.41】 |
2009年 発行 |
KOBAYASHI TOSHIHIRO |
MORI ARINORI :
NEW LIGHT ON HIS WELTANSCHAUUNG IN LATE EDO AND EARLY MEIJI JAPAN AND ON HIS LANGUAGE REFORM DISCOURSE |
【No.40】 |
2008年 発行 |
吉田 正治 |
履歴及び教育・研究活動の記録 |
塩川 千尋 |
履歴及び教育・研究活動の記録 |
青木 健 |
ディケンズと貧民学校-社会活動家と作家の狭間で- |
権藤 知子 |
大学での「ビジネス英語」の講座の可能性を追求して
~履歴と、受講生の反応を元にした検証と意義など~ |
篠塚 勝正 |
第二言語のリスニング力とワーキングメモリとの関係 |
Katsumasa Shinozuka |
The Effectiveness of Shadowing for Improving Listening in English Learners and Negative Impact on Interpreters |
白鳥 義博 |
ジェーン・コリアーと1750年代のイギリス小説 |
杉本 豊久 |
トク・ピシン(Tok Pisin)のつづり字法・語彙・句表現
-その単純化と合理性- |
Misako Tajima |
A Critical Analysis of an Approved English Textbook for Lower Secondary School Students in Japan:
Embedded Cultural Values and Ideologies |
Hiroki Tanaka |
An Analysis of the Outcome of a Questionnaire:
Gender Differences in Consciousness of Compliment Usage among Japanese People |
鶴見 良次 |
『教理問答付きABC』の伝統
-イギリスのチャリティー・スクールにおける英語綴字教育 |
富田 裕子 |
Women's Social and Political Union
(女性社会政治連合)と英国の婦人参政権運動 |
Akira Nakamura |
Referents for English It and That :
What Differences Are There between Them, If Any ? |
Akiko Furukawa |
Learning Japanese Ni Passives:
Viewpoint/Adversity or ‘Affectivity’ |
Yuko Matsukawa |
Venice,Orientalism,and The Wings of the Dove |
松田 美作子 |
Margaret Gatty,Parables from Nature とヴィクトリア朝期エンブレムの復興
- “A Lesson of Faith”を中心に |
森田 孟 |
鍵としての落穂-Kate Chopinの詩- |
山本 秀樹 |
関係節形成のタイプによる接近可能性の階層再考とオーストロネシア諸語における関係節形成の発達過程 |
朝香 花 |
成城の雰囲気 |
池上 惠子 |
Standard(s)とvariationsのはざまで |
吉岡 順子 |
教育現場に携わる一人として |
【No.39】 |
2007年 発行 |
Yuko Matsukawa |
“FACE TO FACE WITH ITALY”:
AMERICAN WOMEN IN ELIZABETH SPENCER'S THE LIGHT IN THE PIAZZA |
【No.38】 |
2006年 発行 |
MISAKO MATSUDA |
OCCASIO IN RENAISSANCE EMBLEM BOOKS |
【No.37】 |
2004年 発行 |
五十嵐 康男 |
履歴及び教育・研究活動の記録 |
北川 重男 |
履歴及び教育・研究活動の記録 |
井上 徹 |
五十嵐康男先生の学風 |
佐々木 誠 |
文学と人間研究 |
五十嵐 康男 |
英語母音図の比較
-その実際の姿はどうなっているか- |
北川 重男 |
選択できない二者択一 -ハムレットの問題 |
池上 忠弘 |
チョーサーと中世ヨーロッパ文学伝統
-チョーサー文学の成立に向かって |
Ito Hiroshi |
The Fairness of English |
井上 徹 |
英語における補文省略現象 |
井上 優 |
『ハムレット』における<見えるもの>と<見えないもの> |
黒坂 尚子 |
映画/テレビドラマでリスニング:
英語選択LL(初級)の場合 |
Akiko Tsuji |
The case study of high pitch register in English and in Japanese:
Does high pitch register relate to politeness ? |
Haruko Toyama |
Language in caltural Context:
The significance of linguistic Anthropology |
NAKAMURA Akira |
Some Notes on Stress Assignment in English Noun Compounds and Noun Phrases |
野口 克洋 |
読解力向上を目指した分詞の後置修飾の指導法について |
【No.36】 |
2003年 発行 |
吉田 正治 |
中村敬教授を語る-生き方を示した教師像- |
中村 敬 |
履歴及び教育・研究活動の記録 |
中村 敬 |
《講演》「私にとっての中野好夫-英語教師像の原風景」 |
朝香 花 |
学問と倫理-大学院ゼミの11年間- |
小林 敏宏 |
中村ゼミの学問とその方法論 |
長崎 政浩 |
中村敬先生の英語教育論
-英語教育とは何かを問いつづけた思想- |
NAKAMURA Kei |
A Critical Essay on B.B. Kachru's “Past Imperfect: the other side of English” |
Shouji Takano |
The Process of Article Acquisition By Japanese Learners of English as a Foreign Language: A Longitudinal Investigation |
Toshihiro kobayashi |
Toward a Sociology of English in Japan |
Tohru Inoue |
Further Remarks on Adverbial Complement Clauses |
Haruko Toyama |
Cultural Issues in Japanese Language Studies in American Colleges |
Frances Causer |
The Place of Poetry |
青木 健 |
<家庭の天使>像と<ニュー・ウーマン>の狭間で
-ヴィクトリア朝の女子教育論 |
五十嵐 康男 |
音声英語の文法-強勢、高さ、息つぎの関係- |
北川 重男 |
贖罪の喜劇-シェイクスピア喜劇の結末 |
窪田 三喜夫 |
脳内言語処理 |
田辺 千景 |
Catharine Maria Sedgwick, A New-England Tale における“voice”と“print” |
【No.35】 |
2003年 発行 |
Kubota,Mikio |
English binding violations in auditory comprehension by L1 and L2 speakers: an MEG experiment |
【No.34】 |
2002年 発行 |
KUBOTA,Mikio |
MEG Evidence of Early and Late Syntactic Processes in English Auditory Comprehension by L1 Speakers and L2 Learners |
【No.33】 |
2001年 発行 |
FRANCES CAUSER |
TRADITION AND MODERNITY IN THE FICTION OF ENCHI FUMIKO |
【No.32】 |
2000年 発行 |
Kubota,Mikio |
The Role of Positive and Negative Input
in Second Language Acquisition:
Japanese EFL Learners'
Grammatical Knowledge and Control
|
【No.31】 |
1999年 発行 |
YASUO IGARASHI |
PHONOLOGICAL CONTRASTS BETWEEN ENGLISH AND JAPANESE |
【No.30】 |
1999年 発行 |
SUGIMOTO TOYOHISA |
A VARIETY OF CONTACT LANGUAGE: LINGUISTIC ASPECTS OF JAMAICAN CREOLE AND BLACK ENGLISH VERNACULAR (I) |
【No.29】 |
1998年 発行 |
CHIHIRO SHIOKAWA |
GEORGE ELIOT'S “BROTHER JACOB”:
AN EXPERIMENTAL STORY FOR THE WRITING OF THE NOVEL |
【No.28】 |
1993年 発行 |
TOYOHISA SUGIMOTO |
DEMOGRAPHIC ASPECTS OF EARLY JAMAICAN CREOLE |
【No.27】 |
1991年 発行 |
GORO MUROTA |
GOD'S GRACE AND MAN'S SINFULNESS
-THEODICY IN PARADISE LOST- |
【No.26】 |
1989年 発行 |
CHIHIRO SHIOKAWA |
A STUDY OF ROMOLA: RETROGRESSION IN ARTISTIC CREATIVITY |
【No.25】 |
1988年 発行 |
HIROKO WASHIZU |
VOLUME OF BLANK PAGES: A STUDY OF NATHANIEL
HAWTHORNE |
【No.24】 |
1987年 発行 |
KEN AOKI |
THE RECAPTURED PAST: TIME AND THE DESIGN
OF THE NOVEL IN DAVID COPPERFIELD |
【No.23】 |
1986年 発行 |
TOHRU MATSUURA |
THE REASSESSMENT OF KEATS'S INFLUENCE ON MODERN
JAPANESE POETRY |
【No.22】 |
1985年 発行 |
TADAHIRO IKEGAMI |
THE LYFE OF IPOMYDON
Volume II -The Two Imperfect Early Printed Editions of The Lyfe of IPOMYDON with an Introduction- |
【No.21】 |
1983年 発行 |
TADAHIRO IKEGAMI |
THE LYFE OF IPOMYDON
Volume I -Text and Introduction- |
【No.20】 |
1982年 発行 |
SHIGEO KITAGAWA |
SOLILOQUIES OF THE TWO GENTLEMEN OF VERONA |
【No.19】 |
1980年 発行 |
YASUO IGARASHI |
LISTENING AND ITS INTERFERENCE
-An Observation on the Perception of English Sounds by the Japanese- |
【No.18】 |
1978年 発行 |
KEI NAKAMURA |
LANGUAGE AND CULTURE |
【No.17】 |
1977年 発行 |
NOBUYUKI SAKURABA |
HOGARTH TO DICKENS |
【No.16】 |
1975年 発行 |
MAKOTO SAKUMA |
THE DIVIDED MIND
-The Fall of the Myth of Fielding- |
【No.15】 |
1975年 発行 |
TOHRU MATSUURA |
KEATS AND HIS SONNETS |
【No.14】 |
1974年 発行 |
MAKOTO SAKUMA |
LAUGHTER AS A WEAPON:
Fielding's Fundamental Theory of Creation |
【No.13】 |
1974年 発行 |
FUMIO KURIYAGAWA |
PARVUS CATO MAGUNUS CATO |
【No.12】 |
1973年 発行 |
KOICHI MIYAZAKI |
CAPSULES IN SPACE-LITTLE DORRIT- |
【No.11】 |
1973年 発行 |
MAYAKO SEKIMOTO |
SATYRUS RESARTUS |
【No.10】 |
1972年 発行 |
TOSHIKAZU OYAMA |
STRUCTUAL CHARACTERIZATION IN SHAKESPEARE'S KING LEAR |
【No.9】 |
1972年 発行 |
MASARU OHBA |
LURID INTERMIXTURE IN HAWTHORNIAN ROMANCE |
【No.8】 |
1971年 発行 |
EITARO SAYAMA |
SAMUEL BUTLER'S HUDIBRAS
-Quarries for Satirical Mode of Expressions- |
【No.7】 |
1971年 発行 |
KOICHI MIYAZAKI |
A STUDY OF TWO OF DICKENS'S LATER NOVELS |
【No.6】 |
1970年 発行 |
EITARO SAYAMA |
POEMS ON AFFAIRS OF STATE IN THE SEVENTEENTH CENTURY |
【No.5】 |
1970年 発行 |
TOSHIKAZU OYAMA |
SHAKESPEARIAN DEPERSONALIZATION OF THE CHARACTER |
【No.4】 |
1969年 発行 |
EITARO SAYAMA |
JOHN DONNE: THE MIDDLE PHASE
-A STUDY CHIEFLY OF THE ANNIVERSARIES- |
【No.3】 |
1969年 発行 |
KOICHI MIYAZAKI |
MALEFICENT BENEFACTORS IN GREAT EXPECTATIONS |
【No.2】 |
1968年 発行 |
KOICHI MIYAZAKI |
OPPOSING ELEMENTS IN DAVID COPPERFIELD |
【No.1】 |
1968年 発行 |
TOSHIKAZU OYAMA |
THE TRAGIC CYCLE IN SHAKESPEARE'S MACBETH |